image-251224-wim_decauter_p.jpg

Wim De Cauter

07 02 1955

website



image-placeholder.png
OYO2 Aambeeld voor geluk
image-placeholder.png
Rana temporaria
image-placeholder.png
Sjamaan
De Sjamaan en de dood

De Dood bestaat niet. Er bestaan alleen doodsangst en een diepgewortelde angst voor de doden.  Doden  moeten  vereerd worden.
Oorspronkelijk was de verering van de doden een bezwering: zoals  borelingen buitenaardse wezens zijn die moeten  opgenomen worden in de gemeenschap
door het doopritueel zo moeten de doden door rituele handelingen overtuigd worden dat ze niet meer onder de mensen horen, maar in het dodenrijk  als voorouders die de mensen moeten beschermen.
Het lijk, een tussenstadium tussen levend wezen en voorouder, is een bedreiging die door offergaven en verering wordt bezworen
De voorouders zijn symbool van de traditie die van hand tot  hand wordt overgedragen. De sjamaan, de tovenaar, is de bemiddelaar tussen het rijk van de geesten ( de natuurgeesten zowel als die van de voorouders ). Hij is de acteur die in zijn extase en zijn dansen een soort van acting out doet en zo therapeutische rituelen uitvoert voor de gemeenschap. De  politieagent voert ook vreemde rituele handelingen uit. Met koele krijtlijnen tekent hij de contouren van lijken ( verkeersslachtoffers bijvoorbeeld ) en geeft ze zo een plaats in  een berekende kosmos. Misschien is het daarom dat het silhouet van een afgelijnd lijk, wanneer het rechtop wordt geprojecteerd, op een dansende sjamaan lijkt, een indiaan die een dodendans uitvoert, een verbindingspersoon tussen het dodenrijk en het rijk van de levenden.
image-placeholder.png
Familie Antigny
De familie Antigny 


Deze 5-koppige surrealistische beeldengroep is gerealiseerd onder de Franse Markt (mijn open atelier) te Koolskamp. 
De beeldengroep dankt zijn naam aan de vindplaats van de stenen kop van Antigny , naast het plaatsje St-Savin nabij Poitiers.
Deze versteende hallucinatie verbeeldt de familie Antigny met St Savin uit 1096.
De familie leefde op het toch wel sprookjesachtig boerderij-kasteel Boismorand dat ligt op de idyllische blauwe rivier La Gartempe.
De dialectiek tussen herinnering en vergeten zit heel prominent vervat in mijn nostalgie voor de oudheid (De Oorsprongen).
Thema's als liefde, seksualiteit, relaties, ouderschap, identiteit, vergankelijkheid, waanzin, onmacht en strijd; Verdringing of Sublimatie !
Lijkt de geschiedenis van het mensdom soms niet veel op de geschiedenis van onszelf ?

PS Voor de toeschouwer mag deze installatie  gezien worden als een archeologische vondst, waarbij niet alleen veel aandacht besteed werd aan de grafische vorm van ieder beeld, maar ook aan ieder detail van het oppervlak : 'de textuur'.
           
image-placeholder.png
Licht totem
DE TEMPEL VAN DE VERLICHTING IS EEN FOLLY
EEN FANTASIE ARCHITECTUUR IN EEN TUIN OF EEN PARK
EEN UITGEROKKEN TEMPEL UIT VERLICHTINGSPALEN
MET BOVENAAN IN HET TIMPAAN EEN BLAUWE PLANEET
EN IN HET MIDDEN EEN SLOOPHAMER

Uitgevoerd als maquette in diverse schaalgroottes, zijn dit schaalmodellen van een onbeschrijflijk icoon van onze beschaving.
12 verlichtingspalen, meer dan 16 meter hoog, zoals men ze langs de autosnelwegen aantreft, vormen de zuilen van een uitgerokken
Griekse Tempel. Het timpaan bestaat uit een aluminiumkonstruktie en met als ornament een bol. Een knipoog naar de
"blauwe planeet"  Binnenin de tempel staat een sloophamer, symbool van vernietiging, roofbouw, afgedankt zijn, afbraak …
Het is een elegant bouwwerk met een verwijzing naar het verleden, gebed in een actuele problematiek.
Er is de keuze van de verlichtingspalen, symboliek van de autosnelwegen, de brede lopers van de vooruitgang.
De Kleine Verlichting gaat een verbinding aan met de Grote Verlichting, die de rede en de vooruitgang hoog in het vaandel schreef.
Het geheel rust op een betonnen sokkel met trappen.


Opleiding : Industrieel wetenschappelijke, lager secundair A2 mechanica, hoger secundair, VTI Oostende
Monumentale Kunsten, St. Lucas Gent
Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid Hoger Technisch Instituut Moeskroen Academie Roeselare Beeldhouwkunst / kunstgeschiedenis

 ' 84, Provinciale prijs Beeldhouwkunst Oost-Vlaanderen met tentoonstelling in Ex Libriscentrum, Sint-Niklaas
Uitgave van de Vlaamse Gemeenschap: “Scheppende kunstenaars” : vermelding
Prijs Jules Lagae van de Stad Roeselare 2012

Ruim aantal tentoonstellingen doorheen de jaren op diverse locaties waarvan o.a.
' 85  Automobiënale Middelheim Antwerpen
' 86  Chateau d'Estaimbourg Doornik
' 87  Congresgebouw Essen Duitsland
' 88  Portes de Versailles Parijs
' 90  Works & Industry, Music & Poëtry Oostende
' 02  Kunstgrepen Middelkerke
' 03 '04 ' 05 en ' 06 Lineart Gent
' 08  IVY Roeselare
' 10  De Salons Roeselare
' 16  Oo-kunst Kortemark ….
Heden Galerie Beukenhof Kluisbergen
In planning : Koekelare en Lissewege

Algemeen

Ik ben sterk bezig met de raakpunten tussen architectuur en sculptuur. Mijn werk bevindt zich op het snijpunt van design en ingenieurskunst, escapisme, vakmanschap en droomproductie. Sommige werken zijn metamorfoses: een geologisch proces uit grotten wordt een designobject, een automobiel wordt een rog, plantenstammen harnassen…elk werk stamt tegelijkertijd uit de Oertijd en de science-fiction... Het gaat om het scheppen van schoonheid, om het 'waw-effect', om ' het zich goed voelen door schoonheid' , om de verzoening met het bestaan :waarheid, goedheid en schoonheid voor een betere samenleving.

Ik heb een groeiende fascinatie voor de oudheid ( de oorsprongen ) wat zich weerspiegelt in mijn recentste werken