MARINO BASSO

Roeselare  1970




Sint Amandskerk
Atelier Marino Basso Ingang via Damberdstraat


image-252643-13fb9db3-452a-474f-afb3-6c10df5426ac.jpg
Individuum Est ineffabile
Ergens in de wereld scheurt iets open en storten maalstromen van leven onze habitat binnen. Dit onbegrensde, ongelimiteerde driftleven werpt zich op de oevers van de bestaande beschaving. Steeds weer zullen de bewoners in deze zone de uitdaging met de nieuwe psychische vloeibaarheid moeten aangaan en  gedwongen worden er een nieuwe orde mee op te bouwen. Dit is het lot en tevens de waarde van het leven van de mens.
In die wentelende fractale caleidoscoop proberen we ons leven in te richten. In de kieren en spleten bouwen we onze nesten. We vinden religie uit om ons te verweren tegen al dat gedraai, we omklemmen de roede om gerechtigheid af te dwingen, we verschansen ons tussen het kreupelhout met zijn stekels en doornen, we vinden wapens uit om ons territorium te verdedigen. Het is een strijd en we zijn altijd weer verdeeld. Tussen ons verleden en onze toekomst, tussen elkaars gewoonten en rituelen, tussen leven en dood, tussen gezondheid en ziekte, tussen twee  immer tegen elkaar instromende bewegingen.
Die motieven uit de grootst mogelijke dimensie  vertakken  en verkleinen zich eindeloos tot in het kleinste schakeltje van het individu: "Individuum est ineffabile" - het individu is onuitsprekelijk.
Zo zijn de schilderijen van Basso niets anders dan zelfportretten van de mens tegen de achtergrond van het immense.

image-252641-Atelier_Marino2.w640.jpg
image-252640-Atelier_Marino_1.w640.jpg
image-252642-Atelier_Marino.w640.jpg
In eigen atelier: tussen oevers
Basso’s werken kijken als ramen uit op terra incognita, het nog niet vastgestelde project mens dat zijn weg zoekt in steeds wisselende omstandigheden.
De betekenis van zijn schilderijen is fotografisch moeilijk te vangen.  Die komt er pas wanneer we ter plekke over de drempel van het schilderij heen stappen en het reservaat betreden waarin het wilde leven zich nog ten volle kan uitleven.
Aan de oevers van deze reservaten sleept Basso zijn netten. In het weke gebied tussen stroom en vasteland  vindt hij een  vruchtbaar reservoir  voor alle figuraties  in zijn schilderijen.