Koen Deschuyter



Koen Deschuyter
Akobius
‘Akobius’ gemaakt van geribd betonijzer ø 6 mm. Onbehandeld.
Afmetingen: 180 x 114 x 99 cm.
Een werk naar eenvoud, in eenvoud. Een verwijzing naar het filosofisch begrip vorm-leegte, die het misschien niet is. Het kwam op dezelfde manier tot stand als ‘Fien’, het werk op de 4de verdieping. Zonder enig voorontwerp laat ik het spel van het materiaal, de ijzeren staven, leiden door de dialoog tussen mijn voelen en denken. Er komt een vorm tevoorschijn die we trachten te benoemen. Een vorm die duidelijk af is, eenvoud uitstraalt, een essentie raakt. Niet meer, niet minder. Het is een puurheid die ik als kunstenaar probeer te bereiken. Daar het niet werd behandeld met een roestwerende verf heeft het een bruine schijn door oxidatie. Omdat ik het niet met het moeilijke begrip ‘vorm-leegte’ wou benoemen, heb ik het dan maar de naam ‘Akobius’ gegeven.
image-253275-koendeschuyter_sculptuur4-web.jpg
Sculptuur 4 Fien
‘Fien’, gemaakt van geribd betonijzer ø 6 mm, en plaatstaal. Behandeld met zwarte, roestwerende verf.
Afmetingen: 164 x 275 x 53,5 cm.
‘Fien’, een muze of niet. Bij het maken van dit werk had ik geen concept voor ogen, en liet me leiden door het materiaal, en het toeval. Het materiaal is richtinggevend, met touwtjes kan je niet zo’n sculptuur maken. De ijzeren staven laten zich buigen, worden aan elkaar gelast. Er wordt een lijn/vlak bijgevoegd, of er wordt een lijn/vlak weggenomen. Zo groeit het werk, met als enige wetmatigheid deze van het materiaal en mijn gevoel. Langzaamaan krijgt het zijn definitieve vorm. Iets wat een vorm heeft willen we benoemen, om onze omgeving te ordenen, er vat op te krijgen. De vorm had iets menselijks, wat niet mijn bedoeling was. Of misschien is het mijn fantasie. Maar omdat het een poëzie uitstraalt als van een jongedame, werd het dan ook zo benoemd. Een muze of niet, ze siert het hus van Alfred Rodenbach tot begin september.
image-251435-koen_Deschuyter_2.w640.jpeg
Sculptuur 8.3 kAR
‘kAR’ gemaakt van grenenhout, en fietswielen. Het hout werd behandeld met olie.
Afmetingen: 196 x 296 x 193 cm.
Wielen staan voor beweging, activiteit, bedrijvigheid. De bedrijvigheid van de stad. De wielen bepalen voor een groot deel de sculptuur, want zonder die wielen heeft het werk heel wat minder kracht. Het laat een werktuig zien, of een kar, of is het een verwijzing naar een middeleeuwse kraan. De ‘kar’ kijkt naar het ARhus gebouw, en het wordt ‘kAR’, de kAR van het ARhus gebouw. Deze versie kan je als een prototype zien. Een verbeterde versie zou in duurzaam hout als eik uitgevoerd kunnen worden, wat robuuster zal aanvoelen.